Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku

Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku

18.11.2024

Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních kolejí. Proto se převážná část nákladní dopravy směřující směr Nymburk odehrávala v nočních a brzkých ranních hodinách, než se naplno rozjela taktová osobní doprava, využívající 90 % kapacity zdejších tratí.

Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku

Druhá nepřetržitá výluka začala s příchodem letních prázdnin. Z důvodu rekonstrukce tratě Liberec – Mníšek u Liberce se úplně zastavila veškerá osobní i nákladní doprava na Frýdlantsko. Pro dopravce ČD Cargo to znamenalo vyhlášení zákazu nakládky ve všech stanicích Frýdlantského výběžku. Paradoxně v letech 2022 až 2024 se právě v oblasti Nového Města pod Smrkem, Višňové, Raspenavy, ale i samotného Mníšku u Liberce rozjela rozsáhlá těžební činnost jednak kalamitního dřeva napadeného kůrovcem, ale i plánovaná běžná těžba. V průměru jednou za týden vyráží z Liberce ucelená souprava odvážející vytěžené dřevo z Liberecka do závodu Lenzing Biocel v Paskově. Kromě toho se ve Frýdlantském výběžku nakládají jednotlivé vozové zásilky do Ždírce nad Doubravou, Hněvic a dalších zpracovatelských závodů. 
V případě výluky na Frýdlantsko se přistoupilo k operativnímu řešení, při kterém byla zákazníkům nabídnuta alternativní místa nakládky v Jablonci nad Nisou nebo Hrádku nad Nisou. Již při prvním pohledu na mapu je jasné, že taková alternativa přinesla zákazníkům nemalé potíže. Jednak s těžkými automobily museli překonat Oldřichovské sedlo a dostat se na opačnou stranu Jizerských hor a navíc mnohdy úzkými silnicemi nižších tříd přes obce a města dojet k vybrané železniční stanici. Bohužel i v následujícím roce tuto oblast čeká obdobná výluka, která na několik týdnů zastaví vlaky nejen na Frýdlantsko, ale i na trati směr Chrastava a Hrádek nad Nisou.

Mezinárodní doprava do Polska
Mezinárodní nákladní doprava přes železniční hraniční přechod Černousy/Zawidów bohužel za poslední roky zaznamenala výrazný pokles a nyní se tudy pravidelně přepravují pouze hutní výrobky z Kladna-Dubí do zámoří. Paradoxně s nástupem výluky přišla poptávka na převoz sklářského písku z Libuně, právě v trase přes Zawidów, kterou z důvodu tříměsíční nepřetržité výluky nebylo možné zrealizovat. Bohužel v případě výluky se nejbližší česko-polský hraniční přechod nachází až ve vzdáleném Lichkově, jehož využití zákazník nemusí vždy akceptovat. 
A aby toho nebylo málo, došlo zde k souběhu výluk a následně i vážnému poškození kladské tratě povodněmi. Bohužel i v nevýlukovém stavu není trasa Liberec – Zawidów pro nákladní dopravu zcela ideální s ohledem na silnou taktovou osobní dopravu a z ní plynoucí omezené možnosti pro trasování „nákladů“. Každá přeprava tak znamená nemalé úsilí a dokonalou souhru v plánování doslova s přesností na minuty. V souvislosti s již zmíněnými zářijovými povodněmi ale hraniční přechod ožil vozbou dalších vlaků například s cisternami a podobně.

Přepravy přes Křižanské sedlo
Ale od výluk zpět k pravidelnému provozu. Jednou z důležitých komodit, kterou ČD Cargo přepravuje nejen v tuzemsku, ale i do zahraničí, je železný šrot. Ten se na Liberecku nakládá na vlečce v Jablonci nad Nisou a také na vlečce v Liberci-Ostašově. Zatímco z Jablonce nad Nisou jde o jednotky vozů, z Ostašova je odesíláno za měsíc až několik desítek jednotlivých vozových zásilek. Část je jich určena do českého vnitrozemí, zejména do Kladna-Dubí nebo Děčína. Dominantní podíl však mají zahraniční relace jako například Peine, Riesa nebo Hennigsdorf. Do změny vlakotvorby byly vozy ve směru do Německa odesílány relačními vlaky přes Nymburk (Prahu) do Děčína, což bylo jednak zdlouhavé, a mnohdy pro zákazníka nevýhodné. Hrozilo reálné ukončení těchto přeprav po železnici. Bylo nutné přijmout opatření ke zvýšení naší konkurenceschopnosti, abychom zákazníkům mohli nabídnout cenově i technologicky výhodnější variantu.
Pro takové účely se nabízelo využít současné manipulační vlaky jedoucí na trati mezi Libercem a Děčínem. Ze změny vlakotvorby proto vzešla alternativa využití současných manipulačních vlaků jedoucích na úseku Liberec – Ostašov – Jablonné v Podještědí a Jablonné v Podještědí – Děčín, přičemž nedošlo k žádnému navýšení ani lokomotivních, ani personálních kapacit. A aby byl výčet přeprav přes legendární viadukt na Novině opravdu kompletní, nesmíme zapomenout na občasné přepravy (v režimu AdHoc) z vlečky Oleo Chemical v Liberci-Rochlicích, ze které odjíždějí ucelené soupravy kotlových vozů například do Itálie nebo Belgie. A právě v tomto druhém případě je vlaky využívána kratší trasa přes Novinu a Českou Lípu do Děčína na státní hranici. Jenom pro zajímavost, v cisternách jsou naloženy pohonné hmoty pro zámořské tankery.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Nová éra kvality: VUZ rozšiřuje nabídku certifikacíNová éra kvality: VUZ rozšiřuje nabídku certifikací

29.9.2024 - Společnost Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) významně rozšiřuje svá portfolia certifikačních služeb. K již zavedené certifikaci podle normy ISO 9001 přidáváme od listopadu tohoto roku nové certifikace podle ISO 14001, ISO 50001,… »

Kapacity opravárenství zlepší nová budějovická halaKapacity opravárenství zlepší nová budějovická hala

14.8.2024 - Za účasti ministra dopravy Martina Kupky, primátorky města Dagmar Škodové Parmové, zástupců Jihočeské hospodářské komory a vedení společnosti ČD Cargo byl v pátek 28. června slavnostně zahájen provoz v nové hale na opravy… »

ČD - Telematice v loňském roce rekordně vzrostly tržbyČD - Telematice v loňském roce rekordně vzrostly tržby

23.6.2024 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika hospodařila i v loňském roce se skvělými výsledky. Tržby z prodeje výrobků, zboží a služeb dosáhly historicky rekordní výše 2 860 mil. Kč, zatímco v roce 2022 to bylo 2 398 mil.… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika